Ny insikt och kort historik

Posted on Updated on

Igår träffade jag min psykolog och vi pratade om min familj och min uppväxt. Jag berättade att min mamma en gång sagt till mig att jag var familjens solsken när jag var liten. Dock kan jag inte minnas att jag var ett glatt barn. Då slog det mig: Det var inte jag som var familjens skolsken, det var Wynn. Det låter kanske inte som särskilt spektakulär insikt men det är första gången jag överhuvudtaget funderat över hur mina alters kan ha manifesterat sig under min uppväxt. Det känns stort att ha kommit fram till detta. Det tog mig nämligen många år att inse att jag faktiskt har flera personligheter. Mina diagnoser/svårigheter var bara en enda stor djävulsk klump tills det att jag började få officiella diagnoser. Det började med Aspergers-diagnosen- efter 5 ½-6 år som patient på barn- och ungdoms psykatriska klinik remitterades jag till ett team som utför neuropsykiatriska utredningar. De hade ingen tvekan om att jag har aspergers. När jag haft tid att begrunda mina nya diagnos och fundera över på vilka sätt den yttrar sig hos mig märkte jag snabbt att jag fortfarande har många besvär som inte kan förklaras med aspergers syndrom. Vid det här laget hade jag hunnit bli arton och flyttat till en annan stad. Där tog jag kontakt med vuxenpsykiatrin. Efter några månader kom andra diagnosen: bipolär utan närmare specifikation, som senare ändrades till typ 2. För första gången hjälpte en medicin jag fått utskriven av psykiatrin. Mitt humör stabiliserades, men ännu en gång märkte jag att de två diagnoser jag hade inte kunde förklara de besvär jag fortfarande led av. Förr hade mina problem varit så överväldigande att det varit omöjligt att få någon koll på exakt vilka symtom jag faktiskt hade. Efter jag fårr mina diagnoser och medicinen gick det upp för mig att jag ofta hade känslan av att vara andra personer. Jag ritade upp en mindmap över mina uppleva personligheter och visade för min terapeut, som inte hade så mycket att säga om saken. Än var jag inte beredd att inse att jag faktiskt inte är ensam i min kropp, utan jag förklarade det med depersonalisation och komplex posttraumatisk stresssyndrom. Jag bytte psykolog och begärde en  utredning för PTSD. Hon diagnostiserade mig med dissociativt syndrom utan närmare specifikation efter att vi gått genom diagnoskriterierna för dissociativ identitetsstörning och insett att jag uppfyller alla utom en:

Criterion A: two or more distinct identities or personality states are present in the individual.

Criterion B: these distinct identities take control over the behavior recurrently.

Criterion C: the individual is unable to recall important personal information, and this inability is too severe to be attributed to mere ordinary forgetfulness.

Criterion D: the disturbance is not an outcome of substance abuse or general medical condition.

 Source: http://psychotherapyandcounseling.org/dissociative-disorders-category/dissociative-identity-disorder

Det kriterium jag inte uppfyller är C, oförmåga att minnas personlig information. Jag är nämligen alltid medveten om vad som händer när mina alters/ state of selves tar över, det kallas att vara co-conscious eller co-fronting, men det betyder inte att jag kan kontrollera vad som händer. I praktiken betyder det att jag alltid vet vad som har hänt och vad “jag” gjort/sagt, vilket såklart är en stor fördel.

Men jag måste erkänna att jag ibland önskar att jag inte skulle vara medveten om vad som händer jämt och ständigt. Det finns stunder då jag känner att jag jag orkar med verkligheten, att jag hade behövt stänga av och inte veta. Fast å andra sidan, känner inte alla så ibland?

Leave a Reply

