Perceptionsstörningar/ Sensory processing disorders

Posted on Updated on

Aspergers syndrom/ autism är som catnip för andra diagnoser.

Ett problem/ en superkraft som många autister/ aspies har är över- och/eller underkänsliga sinnen. Ibland är perceptionen bara weird. Detta är så vanligt att det kommer läggas till som diagnoskriterium i nya DSM V.

Själv har jag överkänsligt luktsinne, känsel, hörsel samt kanske syn och smaksinne. Jag vet, jag vet, jag borde bli superhjälte.

Vilket fall som helst kan detta vara både bra och dåligt. Det jobbiga är ju att det är fruktansvärt utmattande (både fysiskt och psykiskt. Har själv varit med om att nästan svimma på grund av överstimulans) att hela tiden bombaderas av intryck, man kan inte värja sig eller stänga ute dem. Då kan man drabbas av något som brukar kallas sensory overload, och personen i fråga får då ofta ett utbrott eller försvinner in i sig själv. Detta är såklart ett stort problem för väldigt många. I praktiken kan perceptionsstörningar leda till att man inte klarar av att vara ute bland folk (det låter/luktar för mycket), man kan inte gå och handla mat (för mycket grälla färger och ljus, för att inte tala om oljud och obehagliga odörer). Vissa klarar inte av att t.ex. kramas eller vissa typer av kläder (för mycket taktil stimulans, det vill säga, känseln blir överstimulerad). Det är väldigt vanligt att autister/aspies inte kan föra samtal när de befinner sig i folkmassor eftersom de inte kan stänga ut sorlet. Många tvingas begränsa sina sinnen under perioder för att kunna fungera ivardagen. Det kan vara genom att lyssna på musik i hörlurar eller ha solglasögon. Men det kan vara mer komplicerat än så. En person med perceptionsstörningar kanske inte kan äta en viss sorts mat på grund av dess konsistens, den kanske uppfattar mjuk beröring som smärtsam och fasta grepp som behagligt. Man kanske är känslig för en sorts smak men underkänslig för en annan (till exempel salt och sött).  För att inte tala om att det faktiskt finns mer än fem sinnen. *Sigh*

Men, det finns ju såklart också fördelar. Fördelar som jag märkt är att, eftersom sinnesintryck påverkar en så starkt, kan man använda dessa strategiskt för att må bättre. Det finns t.ex. vissa smaker som gör mig glad. Bratwurst (hehe) och frukter är exempel på sådana. Samma sak är det med lukter och texturer. Jag bara älskar att lukta på krämer och tvålar, och att känna på fluffiga små djur 🙂 När jag känner mig nere fryser jag, värme tröstar. Det hela fungerar också åt andra hållet; fryser jag blir jag deprimerad, behaglig värme gör mig lugn. Det är med andra ord väldigt praktiskt att ha en varm pojkvän 🙂
Det kan också vara en stor tillgång när man arbeter eller studerar. Vissa gör sin begåvning till yrke.
Man kan också se det som ofrivillig mindfulness, man har inget annat val än att tänka på omgivningen och nuet. På gott och ont.

Människor använder sina sinnen uppleva världen. Självklart kommer man utnyttja sina över/underkänslighet. I praktiken kan det betyda att en person kanske går runt och luktar eller känner på allt och alla. Det driver min syster till vansinne när vi är och shoppar och jag springer runt och måste ta på allt, hehe. Så nästa gång du träffar någon som sniffar på dig, så vet du varför.

Gränserna mellan olika diagnoser är alltid flytande och diffusa. Sinnesintryck kan trigga både hypomani/depression och växling till andra personligheter/ state of selves. Som om det hela inte vore komplicerat nog.

Leave a Reply

