Läkarbesök och triggers

Posted on Updated on

Jag var hos läkaren idag och genomled en väldigt obehaglig och ganska smärtsam undersökning. Som kunde jag hålla min pojkväns hand under tiden 🙂

Lite relevant bakgrundsfakta:

Min uppväxt var allt annat än enkel, därför splittrades jag upp i olika personligheter. Alla trauman lämnar sina spår, en sorts spår brukar kallas triggers. Precis som namnet antyder är en trigger en utlösande faktor, något som provocerar fram en viss känsla, en växling från en personlighet till en annan, en ångestattack och så vidare, beroende på vilken diagnos man har. Vid diagnoser som t.ex. PTSD (posttraumatiskt stresssyndrom), dissociativa syndrom och bipolär sjukdom är “triggers” ett ganska centralt begrepp.

Vad som triggar en person är högst individuellt, när det gäller PTSD och dissociativa syndrom brukar det röra sig om saker som påminner personen om det/de trauma man upplevt.

Consider yourself educated.

Moving on.

En väldigt stor trigger för mig är att inte bli trodd, eller att inte bli lyssnad på. Jag växlar till det brutna barnet (och lägger mig i fosterställning i sängen och gråter och snorar av ren förtvivlan) eller den arga mannen. I synnerhet om det handlar om en person med auktoritet, som till exempel *drum roll* en läkare. Tyvärr har jag alldeles för mycket erfarenhet av läkare som jag upplevt varken lyssnat eller brytt sig och det har ju såklart tvingat mig att återuppleva mina värsta minnen om och om igen. Jag behöver väl knappast säga att jag var ganska orolig inför läkarbesöket. Det gick bra, uppenbarligen, annars hade jag legat i sängen i pyjamas och snorat ner mina gosedjur.

Vad jag ville illustrera här är hur psykisk ohälsa kan påverka en i så många olika områden i livet, som kanske är helt självklara för andra. Att gå till fester, träffa sina vänner, gå till skolan, handla mat, svara på mejl, ringa ett telefonsamtal, komma ihåg att fråga andra hur de mår, bestämma vad man ska äta eller bara gå upp på morgonen kan vara otroligt svårt för en person som lider av psykisk ohälsa. Ofta när man pratar om psykisk ohälsa tar man upp diagnoskriterier, orsak och behandlingar, men hur diagnoser kan yttra sig i vardagen, vilka svårigheter de kan orsaka i praktiken nämns oftast bara i förbigående. SJälvklart har olika personer olika svårigheter, oavsett om de har samma diagnos eller inte, men jag tycker att det är en fråga som bör lyftas och diskuteras. Kanske skulle olika diagnoser avmystifieras om man kunde visa vilka vardagsproblem de medför istället för att bara räkna upp generella, diffusa symtom och facktermer som människor som inte är insatta i psykologi ändå inte förstår. Kanske skulle vi kunna sluta rädslas för diagnoserna och börja se människorna bakom dem.

Idén bakom denna bloggen är att göra just det – ta psykiatriska diganoser och begrepp och inte bara förklara vad det är, utan att visa vad de innebär i praktiken och visa att människor med psykiatriska diagnoser också bara är människor.

Nu ska jag äta glass. NOMNOM 🙂

Leave a Reply

