På tal om bipolär

Posted on Updated on

Sitter just nu och chattar med en vän som också har bipolär sjukdom. Hon läste mitt inlägg om hypomani och sa något viktigt: “Jag har aldrig haft så snabba svängningar…”

Detta är något jag glömde ta upp i mitt förra inlägg. Det finns flera olika sorters bipolär, jag har en sort där episoderna, alltså de tidsperioderna då mitt humör/mående befinner sig utanför det normala spektrumet, ofta är korta och kan växla från en sekund till en annan. Mina hypomana epsidoer kan vara allt från några minuter till två-tre dagar. Depressionerna håller sig oftast längre än så, från någon timme till flera månader.

Det hela är väldigt individuellt och jag kommer som sagt skriva mer om diagnosen bipolär i kommande inlägg.

När jag ändå pratar om episoder vill jag passa på att påpeka att personer med bipolär inte enbart pendlar mellan mani/hypomani, depression och mixed state (när man är manisk/hypomanisk och depressiv samtidigt), utan att det är väldigt vanligt att befinna sig på den “normala” måendeskalan under längre perioder. Jag har själv upplevt flera månaders uppehåll mellan mina episoder. Under dessa uppehåll känner jag mig helt okej. Så, även om namnet bi-polär (två polar, två “extremer”) antyder att man pendlar mellan två ytterligheter när det gäller mående, innebär det inte att bipolära personers humör är begränsade till dessa ytterligheter.

Vi känner som du, fast mer.

Leave a Reply

