Hypomani

Posted on Updated on

Jag blev hypomanisk (hypomanic) igår när jag skrev ett inlägg. Den där distinkta känslan av oändlig energi och tillförsikt, tron på att det är mitt öde att utföra stordåd och att mina ord kommer upplysa världens alla människor var väldigt påtaglig och självklart återspeglades detta i min text. Den blev med andra ord Cheesy med stort C.

Att komma ner från hypomanins höjder är också en upplevelse som är svår att beskriva. Man vet vad man har gjort, känt och tänkt med har ändå svårt att fatta. Jag tvingas inse att det inte var jag som skrev den där överdådiga texten, det var min sjukdom. När hypomanin klingar av, och det sunda förnuftet återvänder från sin semester på Hawaii blir man plågsamt medveten om sin sjukdom, om sina begränsningar. Och det slutar inte där, ofta följs hypomani av depression. Inte nog med att man tvingas vara en speedad, sorglig version av sig själv, att man är lika maktlös som en docka i sjukdomens händer, utan man blir också sjukligt negativ, självkritisk och föraktfull.

Det är klart att det finns många saker man kan göra för att undvika att hamna i episoder, men när man väl är inne i mani/hypomani/depression/mixed state är det väldigt svårt att påverka det själv. Ofta vet man inte om att man varit påverkad av sjukdomen förrän efteråt. Det är tabu för någon utomstående att antyda att det är något fel på en psykiskt, så man kan inte nödvändigtvis räkna med omgivningens ingripande. Dessutom kan det vara otroligt svårt att övertyga en person i mani/hypomani att söka hjälp, man tror ju ofta att man mår bra. Man tror att det är så här det ska vara. Det är en väldigt lömsk sjukdom. Sigh.

Leave a Reply

