I dare you. I double-dare you, motherlover..!

Posted on Updated on

Detta inlägget skrev jag när jag var hypomanisk, så ta det inte på för stort allvar. Jag publicerar det för att visa hur hypomani kan yttra sig.

I dagens samhälle, i media och populärkultur  är det rätt vanligt att få de tre magiska orden “jag älskar dig” att framstå som det absolut svårtaste man kan säga till någon(jag har läst alldeles för många böcker det där tar över hundra sidor för huvudpersonen att klämma fram dessa ord).

De har ju en poäng, de är svårt att visa kärlek på ett så direkt sätt. Jag förnekar inte att det är kraftfulla ord som betyder otroligt mycket om de kommer från hjärtat. Men efter att ha levt hela mitt liv med psykisk ohälsa, efter att ha kämpat med depression, ångest, själv-destruktivitet, trauma och självförakt i 19 år, har jag insett något väldigt viktigt. Det hela blir så mycket svårare att säga, och mena, om man vänder på orden: Du älskar mig.

Du älskar mig. Du. Älskar. Mig. Jag är knäpp, rund, störd, klumpig, socialt inkompetent, rädd, svår och söndrig, och du älskar mig.

Här är min utmaning till dig:

Gå till någon som du älskar, och som älskar dig, se dem i ögonen och säg: Du älskar mig. Det kvittar om det är din partner, en vän eller en familjemedlem. Låter det läskigt? Det är det. Försök.

Var det för lätt? Är du redo för en ny utmaning? Knock yourself out:

Gå till närmsta spegel, granska dig själv noga, från topp till tå. Se dig själv i ögonen och säg: Jag älskar mig. Upprepa det gärna några gånger. Jag älskar mig, jag älskar mig, jag älskar mig. Våga vara seriös, våga mena det du säger. (Till dig som inte klarade av det: Det är okej, jag lovar. Att vara snäll mot sig själv, att gilla sig själv är en färdighet man måste öva upp. Du är inte där än, men det betyder inte att du inte kommer komma dit i framtiden. En dag i taget, en timme i taget, en minut i taget, en sekund i taget.)

Vi älskar att höra kärlekshistorier om två människor som kompletterar varandra perfekt, som inte kan leva utan varandra, som älskar varandra mer än något annat. Mer än livet. Mer än sig själv. Det är mänskligt att behöva andra för att kunna definiera sig själv, det ligger i vår natur som sociala väsen. Vi vill så gärna hitta någon att leva för. Det låter vackert, men jag tror inte att nyckeln till lycka är att leva för någon annan, utan att leva för sig själv. Jag tycker att det är dags att vi slutar hålla fast vid sökandet av “den rätta” som om det gällde livet, och börjar satsa på att älska oss själva. (Därmed inte sagt att kärlek för andra inte är viktigt, min pojkvän har hjälpt mig så mycket mer än någon terapi någonsin skulle kunna göra. Det jag säger är att man bör försöka ge sig själv en chans att vara lika viktig för en själv, som andra kan vara)

Låt oss vara ärliga. Människor sviker, bedrar och lämnar. (Kanske är jag för pessimistisk?) Vem finns kvar då? Du. Alltid du. Mina personligheter utkristalliserades för att rädda mitt liv. Jag har begrundat detta faktum och kommit fram till att det är min tur att sakta men säkert börja ta hand om mig själv. Att vara den som aldrig kommer svika och bedra mig. Det är ett långsiktigt mål som jag arbetar mot en dag i taget. Jag vet att jag har en lång väg kvar, och jag vet att jag kommer snubbla och falla många gånger. Men det hindrar mig inte från att fortsätta göra mitt bästa.

Det har tagit många år, mycket trauman och otroligt många år att förstå detta, men nu är jag här. Jag hoppas att du också förstår.

Jag kan inte säga att jag älskar mig själv. Kan du?

2 thoughts on “I dare you. I double-dare you, motherlover..!

    tutuprincess said:
    August 7, 2013 at 7:59 pm

    I love this post 🙂

      litenselleri responded:
      August 8, 2013 at 11:13 am

      Thank you, that means a lot 🙂 i felt as though it kinda went overboard, but maybe I’m a little hard on myself.. Did you take the dares? 😛

Leave a Reply

