Don’t fear the …

Quote Posted on

Don’t fear the Reaper

– Blue Öyster Cult

 

Jag tror att många människor har något citat eller så som inspirerar dem och som de använder som ett sorts mantra för att få distans till svåra situationer och för att återfå ett stadigt grepp om hoppet. “This too shall pass” är ganska populärt, verkar det som. Mitt mantra är “Don’t fear the reaper”. I min tolkning av låttexten representerar “Reaper” inte döden, utan att allt det jobbiga, hårda, smärtsamma och mörka i livet, det vill säga, allt det som gör att döden känns som ett bättre alternativ än livet. Citatet påminner mig om att inte vara rädd för mörkret och smärtan, för det kommer att gå över, även denna gången. 

Ofta när jag befinner mig i en jobbig situation försöker jag föreställa mig en inte alltför avlägsen framtid, där jag tänker tillbaka på problemet jag nu står inför och hur hemskt det kändes då men hur det nu bara är ett minne blott. Jag föreställer mig hur mitt framtida-jag föreställer sig den situation jag nu befinner mig i. It’s like inception 😛 Det hjälper mig att härda ut. 

Du är mer än välkommen att dela med dig av dina inspirationscitat 🙂

Leave a Reply

