Hej, jag heter Jessica och..

Posted on Updated on

jag är 19 år och sjuk i huvudet. Bokstavligen talat. Förresten är jag störd också, och handikappad. True story.*

Förutom det gillar jag att läsa (fantasy och facklitteratur. Favoritböcker: Hungerspelstriologin), psykologi, att skapa och utforska, gå barfota, lära mig saker och känna vinden blåsa genom håret. Dessutom tycker jag om att se filmer (speciellt av Tim Burton eller anime) och kolla serier som Glee, How I Met Your Mother och Criminal Minds.

Jag har en underbar pojkvän som jag varit tillsammans med i lite mer än två år. Vidare läser jag naturvetenskap på ett gymnasie för elever med neuropsykiatiska funktionshinder (T.ex. Asperger/Autism, ADHD/ADD, OCD, dyslexi och dyskalkuli o.s.v. Mer om det i ett annat inlägg).

IMG_2185

Jag lider inte bara av psykisk ohälsa, utan även av stigman som man får på köpet när man får en psykiatrisk diagnos. Att ha problem som man vill och behöver prata om, men som man inte kan ta upp eftersom man vet att ens vänskap kanske kommer kvävas av den obekväma stämningen som uppstår. Mitt mål är att sprida kunskap och skingra den täta, tunga obekväma tystnad som omger allt som har med psykisk ohälsa att göra. Hoppas att du vill hjälpa mig.

Så, det var lite kort om mig.

*Jag har Aspergers Syndrom, Bipolär sjukdom typ 2 (Ultra) rapid cycling och dissociativt syndrom utan närmare specifikation. Jag kommer skriva mer om mina diagnoser efter hand.

2 thoughts on “Hej, jag heter Jessica och..

    marieolivia said:
    August 5, 2013 at 9:55 pm

    In a strange way this made me laugh. I love how open you are, and I totally agree, it’s definitely bad enough without the stigma, so you go girl in spreading the knowledge, and getting rid of the uncomfortableness!
    You rock. True story.

      litenselleri responded:
      August 6, 2013 at 8:15 am

      Oh my, thank you, thank you, thank you! This is really encouraging 🙂 Wynn is doing a little happy-dance right now 😛

Leave a Reply

